Няма сьвята на сэрцы і ў душы
2 кастрычніка ў школе звычайны працоўны дзень, але дзеці зусім не
настроеныя на заняткі і разьлічваюць на паблажкі.Прыемна бачыць вясёлыя добразычлівыя дзіцячыя твары, прымаць іхныя
віншаваньні. Вось толькі сьвята ў душы няма, бо сёньня “Дзень настаўніка” –
гучыць, як зьдзек над настаўнікам.
Пагардлівыя адносіны і прыдзіркі вышэйстаячага начальства і
правяральшчыкаў, бяссэнсоўныя патрабаваньні выконваць пустапарожнія заданьні,
фармалізм і паператворчасьць – усё гэта, і шмат чаго іншага, сёняшняя
рэчаіснасьць беларускіх настаўнікаў. Уся былая савецкая сыстэма адукацыі
трэснула і з кожным годам развальваецца ўсё больш і больш.
Мой дзядуля усё жыццё адпрацаваў настаўнікам, ім і памёр. Напачатку 20-га
стагоддзя скончыў Нясьвіскую настаўніцкую сэмінарыю, працаваў пры бальшавіках,
пад польскай і нямецкай акупацыях, а пасьля вайны – пад савецкай. Ён распавядаў
аб высачайшым статусе настаўніка на вёсцы ў даваенныя часы. Настаўніку і
сьвятару людзі давяралі абсалютна, ставіліся з асаблівай павагай і гэты
узровень трымаўся бязагаворачна. Настаўніцкая парада каштавала дорага, падман
быў не сумяшчальны з людзьмі гэтай прафесіі.
Заробак пры “панскай польшчы” таксама быў суадносны высокаму маральнаму
узроўню настаўніка і дазваляў ягоннай жонцы займацца гаспадаркай і выхаваньнем
дзяцей. “На адзін месячны заробак я мог купіць карову,” – распавядаў мой
дзядуля, узгадваючы тыя часы.
Але грошы – гэта зусім не галоўнае, што адрозьнівала таго настаўніка ад
сучаснага. Сумленьне чалавечая годнасьць, прыстойнасьць дазвалялі настаўніку таго часу заставацца чалавекам
высокага званьня – інтэлігентам.
Пра сёньня і ня хочацца гаварыць. Школа прымушае да крывадушша, бо
патрабуецца выконваць указаньні, якія ня ўпісваюцца не толькі ў прафесійны кодэкс,
але й ідуць ў разрэз з асабістым сумленьнем. Адсюль і гэткія адносіны да настаўнікаў
з боку бацькоў. Паслухмяны, пакладзісты прыстасаванец, запалоханы чалавек ня
можа мець той павагі і аўтарытэту, пра якія распавядаў мой дзед. У сваю чаргу
“апушчаныя” настаўнікі таго і вартыя, ды ў краіне, дзе правяць “кухаркі” іначай
быць і не павінна.
Сёняшняга настаўніка вымушаюць хлусіць і ён “добрасумленна” спраўляецца з
гэтым абавязкам. Прорва ўсялякіх пустапарожніх дырэктыў, ўказаньняў,
інструкцый. Гара мукулятуры, якая чамусьці завецца “дакумэнтацыяй”, армія
правяральшчыкаў-начальнікаў, мэта дзейнасьці якіх зводзіцца не да таго, каб
дапамагчы ў працы, а каб прынізіць і раздушыць асобу, чалавечую сутнасьць у
настаўніку, ператварыўшы яго ў паслухмянага халопа рэжыма. Хто з бацькоў хацеў
бы, каб яго дзіця выхоўвалася такім педагогам?
Зрабілася нормаю прыцягваць настаўнікаў да абслугоўваньня столікаў (у
якасьці афіцыянтаў) пад час правядзеньня ў школе розных хлебасольных пікнікоў
ды фуршэтаў кшталту “Зьлётаў пераможцаў конкурсаў”, “Канферэнцый дырэктароў” ды
розных іншых высокіх тусовак. Настаўнік-афіцыянт – гучыць ганарова, ці
непраўда?
Мне аднойчы давялося трапіць за такі стоік разам з вучнямі, якія
ўдзельнічалі ў “абласным велапрабегу”, прысьвечаным бясьпецы дарожнага руху. У
маіх вучняў “адвісьлі сківіцы”, калі іх абслугоўвалі ў якасьці прыслугі і
прыбіралі пасьля столікі іхныя настаўнікі. Дзіка і няёмка, але гэта сёняшняя
нармальная рэчаіснасьць.
Больш за тое, раней на ўсіх спартовых выязных спаборніцтвах вучні і
настаўнікі, якія былі зь імі атрымлівалі гарачае харчаваньне. Звычайна
настаўніцкія порцыі даставаліся вучням, што былі ў камандзе па-за лімітам
удзельнікаў (запасныя, лічнікі). Сёньня настаўнікаў загадана не карміць (а то
яшчэ растаўсьцеюць на казённых харчах), хай сабе душацца “буцікамі”, альбо
глытаюць сьлінкі, калі арганізуюць харчаваньне сваіх падначаленых. Метода
запазычаная ў нямецкіх, ды савецкіх канцынтрацыйных лягерох – быццам бы з мэтай
эканоміі, а на справе – чарговае
прыніжэньне чалавечай годнасьці.
У гэтым пляне вельмі красамоўны выпадак. Настаўнік пенсійнага ўзросту, пакарміўшы
сваіх школьнікаў-спарцмэнаў, выпрошваў корачку хлеба ў сталоўцы Сноўскай школы.
Праблема ў тым, што хворы страўнік, а пахарчавацца немагчыма нават за грошы, бо
колькасьць порцый выраблена строга па колькасьці заяўленых дзяцей. Але ў тых,
хто выдумляе ўсё новыя спосабы глумленьня над асобай настаўніка ёсьць аргумэнт
(дакладна ў стылі назіральнікаў канцлягера) – “Можете зараніе заказаць сібе
порціі”… Хіба ня зьдзек?
Можа няварта было б пра ўсё гэта ўзгадваць, але з процьмы гэткіх дробязей
складаецца жыцьцё і асоба нашага настаўніка, настаўніка – раба нашага рэжыма. А
каго выхоўвае раб, вядома.
Алесь Язьвінскі
|